Eerlijk is eerlijk

Eerlijk is eerlijk, zonder overheidssteun zaten wij en heel veel andere bedrijven in zwaar weer, waren failliet, gestopt, verkocht of wat dan ook!

Het was niet de keuze van bedrijven zelf om dicht te gaan en het ‘consumeren’ te ontmoedigen waardoor supermarkten en (buitenlandse) webshops enorm geprofiteerd hebben. Het was ook niet de keuze van de bedrijven om werknemers verplicht thuis te laten waardoor o. a. schilders, aannemers, hoveniers het werk niet aan konden voor aan- en verbouw van huizen.

Toch ga ik de overheid niet bedanken voor deze steun. We hebben het immers met ons allen opgebracht! De steun is betaald door belastinginkomsten en door de staatsschuld toe te laten nemen. Het door mij altijd verfoeide ‘samen’ bestaat dus wel degelijk! Iedereen bedankt, samen hebben we ONS gered.

We mogen de overheid wél bedanken voor het snel inzetten en uitvoeren van de steunpakketten. Natuurlijk waren er haken, ogen en vertragingen. Maar per saldo is 99% van de ondernemers geholpen.

Maar er staat nog wel een deel van de rekening open. De vraag is nu wat we daar mee gaan doen.

De steunpakketten waren er dan wel snel maar deze dekken bij lange na niet alles. 90 tot 100% omzetvermindering en de overheid zei ‘ga het maar bij je huurbaas en leveranciers halen’. Zonder rekening te houden dat pandeigenaren hypotheken en vaste lasten hebben en dat leveranciers ook geen omzet hebben. En heeft er wel eens iemand korting gevraagd aan dienstverleners als accountants, reclamebureaus, Google , verzekeringen of IT-bedrijven? Je wordt nog net niet uitgelachen, ze tonen voor de vorm begrip om vervolgens uit te leggen hoe hun uurtarief is opgebouwd en dat je voor steun toch echt bij de overheid moet zijn. Ondertussen hijgen werknemersorganisaties de brancheverenigingen in de nek voor loonsverhogingen, sluiten banken hun kantoren waardoor het afstorten van geld bijna onmogelijk maar ook duurder wordt, gaan de energieprijzen omhoog en stijgen de prijzen van grondstoffen en logistiek wat niet geheel aan de consument doorberekend kan worden. Het bordje van de ondernemer is weer snel gevuld!

De NOW-regeling bedraagt in tegenstelling tot wat vele denken slechts een klein deel van de personeelskosten. Bij een minimale omzet zakte deze bijdrage naar ongeveer 30%. TVL deed er nog iets bovenop maar bij lange na niet genoeg, bij lange na niet! Modewinkels moesten de nieuwe collecties, die ruim van te voren waren ingekocht, financieren zonder omzet in de winkels. Ondertussen hadden deze bedrijven nog wel een verlieslatende online omzet, verlieslatend omdat de kosten hiervoor hoger waren dan anders. Denk aan margeverlies ivm opruiming, extra afschrijving op voorraden, hogere financieringskosten, meer advertentiekosten op google en sociale media. Want in plaats van concurreren in de winkelstraat moesten we concurreren op het wereldwijde web.

Naast de steunpakketten van de overheid hebben ondernemingen een veelvoud van dit bedrag zelf moeten financieren.
Veel ondernemingen kampen daarom nu nog met enorme belastingschulden en financieringslasten. Om dat te kunnen betalen zijn er ondernemers die hun woning of bedrijfspand moesten verkopen, of hebben (extra) leningen afgesloten.

Het is niet meer dan fair dat het restant van deze rekening op een of andere manier nog terugbetaald gaat worden. Nu de steunpakketten ten einde lopen wordt het tijd om solvabele bedrijven in de getroffen branches extra te ondersteunen. Deze bedrijven hebben de crisis voor het grootste deel uit eigen zak gefinancierd en waren voor de crisis levensvatbaar.
Dit zijn bedrijven met een goede eigen vermogenspositie, weinig schulden en een prima cashflow. Verreken hiermee de schade ontstaan door de coronacrisis en de uitkomst is een levensvatbaar bedrijf.

In anderhalf jaar crisistijd is er een achterstand van een aantal jaren ontstaan en die mag niet verder oplopen maar moet versneld ingehaald worden. Bedrijven moeten namelijk kunnen investeren in 1) (technologische) innovaties op het gebied van klantbeleving, productbeschikbaarheid en logistiek en 2) duurzaamheid en personeel.
Ad 1) de winkelstraat zal altijd blijven bestaan en zal de basis vormen voor menig succesvolle Retailer. In de winkelstraat, in je winkel, kun je het merk laden met de beleving voor de klant, de meerwaarde van je bedrijf. Voor multibrand-winkels zal de winkel en eigen webshop altijd het belangrijkste platform blijven, belangrijk daarbij wordt productbeschikbaarheid in samenwerking met leveranciers. Daarnaast zijn er talloze platformen waar ondernemers kansen kunnen pakken.
Ad2) er zijn ook niet-winstgevende investeringen noodzakelijk zoals in duurzaamheid. Al of niet gedwongen door overheid denk ik dat je als Retailer hier je eigen weg in moet zoeken en je daarmee ook kunt onderscheiden.

Hoe wij door de crisis zijn gekomen?

Door realistisch te blijven en niet te verzwelgen in de emotie van boosheid of rancune en niet ontkennen dat er een pandemie was. Je hebt daarin ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Samen met onze teams bleven we positief, dit lieten onze medewerksters ook letterlijk zien in talloze feel good filmpjes die we maakten het afgelopen 1.5 jaar.
Daarnaast bleven we snel schakelen op de beslissingen van het kabinet.
Mondkapjes, Click&Collect en kopen op afspraak, alles pakten we vol enthousiasme aan en in overleg met onze teams gingen we er voor de volle 100% tegenaan, kansen pakken!!
Klanten waardeerden dit enorm en die waardering wordt nu geëffectueerd in de winkels!

Mijn sociale mediaposts sloot ik steevast af met #staypositve #staystrong. Als een soort van mantra om erin te blijven geloven.

De ervaringen en scenario’s van het afgelopen anderhalf jaar gaan op de plank in de hoop dat we die over enkele jaren terugvinden onder een dikke laag stof. We zullen elkaar dan aankijken, misschien nog wat anekdotes delen van ‘toen’ om vervolgens alles in de container te gooien.

#staypositive #staystrong #letsretail

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s