Centrum Oss 2023-2025

In 2019, schreef ik in het kader van Het Walkwartier in Oss, een blog over de ontwikkelingen in het centrum. Met het idee dat we tijdens de openingshandeling in 2025 (ik droomde nog van 2023) van Het Walkwartier met onze rug naar een florerend centrum staan.

…….. Zodat we straks met zijn allen bij de opening van Het Walkwartier met onze neus naar de Burgemeester staan, die de openingshandeling verricht, en met onze rug naar een goed gevuld centrum. Zoals het er nu uitziet staan we in 2023 met onze rug naar een leeg centrum. Net zoals in 2017, toen jubelende wethouders door de Peperstraat liepen terwijl het centrum leger en leger werd. Focus op één straat bleek toen voor de betreffende straat goed maar voor het gehele centrumgebied niet.

Dat laatste lijkt zich nu te herhalen. Ondanks de plannen en tomeloze inzet van het centrummanagement voor vergroening en het aanstellen van een heuse relatiemanager voor het centrum om de leegstand te vullen.

Er is veel veranderd de afgelopen 3 jaar, maar ook weer niet. Een tekort aan woningen is er al jaren. Je zag daarom ook dat investeerders winkelpanden kochten en appartementen boven winkels bouwden.
Het plan Walkartier voorziet in 131 woningen, een nieuw plan aan het Walplein gaat 19 woningen opleveren, en er zijn nog meer plannen in ontwikkeling.

Ondertussen hoor ik in de wandelgangen of lees ik in het lokale nieuws dat er geen parkeervergunningen worden uitgegeven aan toekomstige bewoners van het centrum. Ook gonst het gerucht dat enkele parkeerterreinen in het centrum ‘geofferd’ gaan worden voor hoogbouw.

Hoe wil het college dit voor elkaar krijgen? Aanjagen van meer bewoners en meer winkelend publiek én tegelijkertijd minder parkeerplaatsen in het centrum?
Het zijn tegenwerkende krachten waar centrumbewoners en
-ondernemers de dupe van worden.
In het centrum is er volop ruimte voor nieuwbouw van appartementen op bestaande locaties en parkeerterreinen kunnen uitgebreid worden door de hoogte of onder de grond te gaan.

Parkeren is essentieel voor een succesvol stadshart waar wonen, werken, winkelen en verblijven centraal staan. Voor een stad ter grootte van Oss, geografisch gelegen in de concurrerende driehoek Nijmegen-Den Bosch-Uden, zou er juist extra geïnvesteerd moeten worden in goede bereikbaarheid en parkeergelegenheden. Het is een utopie dat men maar met de fiets of het OV naar ‘de stad’ moet.
Hetzelfde geldt ook voor groen in de binnenstad. Niet alleen perkjes met gras of bakken met bloemen. Bomen, parkachtige pleinen, groenblijvend blad, dat is vergroening. Denk groter en ruimer, Oss heeft als doelstelling een 100.000+ stad te worden.
Gemeenteraad en college weten dit overigens drommels goed, ze zitten namelijk behoorlijk in hun maag met de parkeerdruk bij wijkwinkelcentrum De Ruwaard (gratis parkeren, hoe dan?).
Hoewel het nieuwe mobiliteitsplan van de gemeente Oss onder andere als doel heeft het autoluw maken van de binnenstad en van winkelcentra, laat zich raden welk centrum als eerste wordt ontdaan van autoverkeer; het stadshart.


De grootste concurrent voor het Osse centrum zit op nog geen10 kilometer afstand en voorziet in volop parkeerruimte, gratis. En dan heb ik het niet over Heesch, Den Bosch, Uden, Wijchen of Nijmegen.

Het Walkwartier gaat straks een geweldig impuls aan het centrum geven. Ondertussen hoor ik wethouders over het centrum zeggen ‘we zitten er bovenop’. Toch gaat het centrum richting een kritische ondergrens wat leegstand betreft en de relatiemanager voor het centrum boekt geen resultaat. En zo blijft het centrum een stiefkindje wat vergroening, parkeermogelijkheden en verblijven betreft (hallo wethouders, een ‘place to be’, weten jullie nog?).

Ik daag het Osse college uit om de uitdagingen in het centrum op te pakken en te voltooien. Het is nu het juiste momentum voor de wethouders die het centrum en bouwen in hun portefeuille hebben.
Wat de relatiemanager niet voor elkaar krijgt lukt deze wethouders, die zelf in het centrum wonen, vast wel.
Zij weten wat het waard is, zonder twijfel.

Succes!!

Plaats een reactie